Tutustu VR/360 -toteutuksiin

Digi2Marketissa tehdään vuosina 2019–2021 noin kymmenen paikallista markkinointitapausta, joissa hyödynnetään uusia teknologioita. Julkaisemme tietoja näistä tapauksista sekä kansainvälisten kumppaniemme case-esimerkeistä myöhemmin hankkeen aikana.

Voit saada ideoita myös mm. näistä suomalaisista ja kansainvälisistä toteutuksista.

Vaihtoehtoihin tutustumista virtuaalimaailmassa

Virtuaalimaailmaan voi luoda sisältöä, jossa voit tehdä valintoja ja nähdä, miltä valintasi näyttävät tai mihin ne johtavat. Sisällön luomisessa on vain mielikuvitus ja ideointikyky rajana.

Esimerkin videoklippi on autoteollisuudesta, missä VR-tekniikasta pääsee osa kuluttajistakin jo hyötymään ostopäätöstä tehdessään. Klipissä on autenttinen näkymä katsojan päässä olevien VR-lasien sisältä. Olet teollisuushallissa tutustumassa uuteen autoon. Ohjainten avulla teet valintoja esimerkiksi auton väriin tai vanteisiin liittyen nähden samalla, miltä lopputulos näyttää. Voit kurkistaa auton takakonttiin tai tutkia, miltä autossa sisältä näyttää.

Video etenee hitaasti viestien siitäkin, että esitystekniikka on uutta käyttäjälleen, eikä näkymän sisällä, virtuaalimaailmassa, vielä liikuta ripeästi vaan vähän hapuillen. Yhtälailla kuin markkinoinnissa, myös VR-lasien sisällöntuotannossa on huomioitava kohderyhmä kenelle sisältöä suunnitellaan: uuden teknologian omaksuminen vie kuluttajalta aikaa, joten ensimmäisiin VR-laseihin tuotettuihin sisältöihin ei tarvitse tuottaa kaikkea mahdollista.

Tutustuminen rakennuksiin, joihin ei muuten välttämättä pääsisi

Pielisjoen linna sijaitsee Joensuussa, saaressa keskellä Pielisjokea. Linnassa on Maakuntaliiton toimitilat ja ihan jokapäivä kaupunkilaisilla ei ole asiaa toimistoon päästäkseen samalla näkemään miltä sisällä näyttää. Linna on vanha ja kiehtova pienine torneineen, joten tämä 360 asteen videototeutus tulee tarpeeseen: päästään kurkistamaan miltä sisällä näyttää ja minkälaiset näkymät työntekijöiden ikkunoista joelle avautuu.

https://360panorama.fi/360PielisjoenLinna/index.htm

Lomamuistot 360 asteen videon avulla

Kameratekniikan yleistyessä ja halventuessa kuka tahansa voi kuvata lomamatkansa aivan uudella tavalla. Esimerkkinä oleva video on parin vuoden takaa, mutta silti tapa kuvata tuntuu vielä uudelta. Muista videota katsellessasi, että katsot 360 asteen videota, eli voit ohjata edessä olevaa näkymää itse.

Omat kädet virtuaalimaailmassa

Kokemus on koukuttava, kun virtuaalimaailmassa pääsee käyttämään ja toimimaan omien käsien avulla. Tunne, että todella on mukana ”virtuaalimaailman menossa” on vahva. Tämän jo peleissä pitkään mukana olleen toiminnon omaksuminen on tavalliselle käyttäjälle helpompaa kuin vaikka vartalon liikkeellä tai katseella virtuaalimaailmassa eteneminen. Matkailumarkkinoinnissa voisi tämä voisi toimia hyvin, perinteisiä paikkoja voisi nähdä toisella lailla, esim. voisinko näin kiivetä Kolin huipulle Pielisen puolelta?

Käyttäjän palautetta uudesta teknologiasta koulutuskäytössä

Uuden teknologian loppukäyttäjän kokema palaute on kiinnostavaa. Miltä tuntui, miten reagoit, voitko pahoin, tuntuiko oikealta?

Soveltonin koulutuksen virtuaalisesti läpikäynyt asiakas kertoo loppukäyttäjäkokemuksestaan.

Kone -maisemamatka hissillä

Turvaporteista kulun jälkeen hissiaula antaa viitteitä näkymistä, mitä tulevassa hissikyydissä on luvassa. Hissiyhtiö Koneen markkinoinnissa on virtuaalitodellisuutta hyödynnetty näyttävällä tavalla.

Taidetta virtuaalimaailmassa: Anna Zhilyaeva

Ranskalaisvenäläinen taiteilja Anna Zhilyaeva – taiteilijanimeltään AnnaDreamBrush –   luo kolmiulotteisia maalauksia VR lasien ja kahden ohjaimen avulla. Annan teokset ovat syntyessään jo performanssi ja syystäkin hän tekee paljon live-esiintymisiä. Anna on tunnettu, hänellä on pelkästään instagramissa 31 500 seuraajaa. Linkissä olevassa videossa hän esiintyy Pariisissa, Louvren taidemuseossa.

VirtualTraveller: 360 videokuvan avulla maailman ääriin

Enää ei ole aika, raha tai kyvyttömyys matkustaa esteenä sille, etteikö pääsisi näkemään maailman eri kolkkia. Kotisohvalta pääsee 360 videokuvan avulla seikkailemaan paikkoihin joko suoraan kännykän näytöltä tai VR-lasien välityksellä. Sisältöä VirtualTravelleriin voi tuottaa kuka tahansa 360 kameran omistava matkailija, mutta palvelusta löytyy videoammattilaistenkin töitä.

Hyvä sivusto päästä alkuun tutustuessasi 360 kuvaan ja sen mahdollisuuksiin oman yrityksen markkinoinnissa.

Linkki vie suoraan kohteeseen

Elämysmatka Audin kyydissä

Vietämme paljon aikaa autossa matkalla jonnekin. Paikannustiedot yhdistettynä virtuaaliseen todellisuuteen saadaan matkanteosta luotua todellisuuteen liittyvä seikkailu. Saksalainen Audi on demonnut matkantekoa esittämällään tavalla.

Viihdyttävä kaksiminuuttinen tutustua XR-teknologian käyttöön markkinoinnissa.

Kannustalo: Persoonallinen virtuaalikierros vastavalmistuneessa rakennuskohteessa

Talovalmistaja mahdollistaa yhdessä rakennuttajan kanssa virtuaalikierroksen juuri valmistuneessa talomallissa.  360 asteen kuvan avulla asukkaan näköisesti sisustetussa talossa pääsee tutustumaan todellisiin tilaratkaisuihin ja hahmottamaan mittasuhteita.

Yrityksen nettisivuilta löytyy useita malleja, joihin pääsee virtuaalikierrokselle.

Utrecht, Alankomaat: Kaupunkimatkailun ja opiskelukaupungin markkinointia

360-video tarjoaa mahdollisuuden tutustua tosielämän kohteisiin ja paikkoihin kotilaitteeltaan. Tekniikka sopii hyvin kohteen tunnelman, elämysten ja informaation välittämiseen. Oman kiinnostuksensa mukaan käyttäjä voi katsella videota haluamastaan suunnasta hiirellä ohjaten tarinan silti edeten häiriintymättä. Oma osallistuminen tekee kokemuksesta ainutlaatuisen jokaiselle katselijalle.

Ravintola Kielo: Pöytävarauksen yhteydessä ruokasalin tunnelmaan tutustuminen

Ravintolan ruokasalin tunnelmaan voi tutustua helposti 360° kuvan avulla. Kuvaan pääsee tutustumaan heti yrityksen nettisivujen ensimmäisellä sivulla

Korkeasaari: Virtuaalikokemuksella käärmeen elämään

Korkeasaari toteutti vuonna 2018 kumppaneidensa kanssa virtuaalikokemuksen, jossa katsoja voi seurata virtuaalilasien avulla taiwaninrottakäärmeen elämää.

National Geographic: Gepardeja ostoskeskukseen

Eläinmaailmasta löytyy myös National Geographic -median esimerkki, jossa eri puolilla maailmaa toteutetussa AR-kampanjassa kauppakeskusten asiakkaat näkivät isoilta ruuduilta ympärillään villieläimiä.

Allstate: Virtuaalinen prätkäajelu klassikkomaisemissa

Yhdysvaltalainen vakuutusyhtiö Allstate toteutti moottoripyöräilytapahtumassa virtuaalikokemuksen, jossa kävijät saivat kokeilla ajaa kahta tosielämästä tuttua reittiä moottoripyörän päällä virtuaalilasien kera.

Allstate Bike Week from Next/Now™ on Vimeo.