Kymmeneksi minuutiksi mökkilaiturin nokkaan virtuaalilaseilla

Helmikuun Business Cafe -tilaisuudessa nähtiin, kuultiin ja koettiin monenlaisia virtuaalitodellisuuden ratkaisuita. Fokus oli siinä, minkälaisia toteutuksia Suomessa jo käytännössä tapahtuu, ja miten yritykset ovat hyötyneet virtuaalitoteutuksista.

Päivän ensimmäisen puheenvuoron sai Wild Immersion Finlandin vice president Jukka Lappi. Wild Immersion järjestää virtuaalisafareita, joita voi katsoa virtuaalilaseilla vaikkapa Joensuun Botanian trooppisissa olosuhteissa.

Lappi kertoi siitä, miten Wild Immersion tarjoaa luontokokemuksia, ja minkälaisia vaikutuksia niillä on.

– Olemme havainneet, että poistuminen kymmeneksi minuutiksi reaalimaailmasta virtuaalimaailmaan upeaan luontoon laskee käyttäjän stressiä. Tuolista lähtee kävelemään virkistäytynyt ihminen, Lappi kertoi.

Mansaarilla asuva Jukka Lappi huomautti, että suurkaupunkien asukkaat eivät pääse samalla tavalla hetkessä luontoon kuin vaikka joensuulaiset.

– Teillä on helppoa mennä luontoon. Toisaalta täälläkin ihmisillä on hetkiä, jolloin tekisi hyvää päästä mökkilaiturin nokkaan. Virtuaalitoteutuksella se onnistuu ainakin siten, että kokemus virtuaalimaailmassa on jo virkistävä, vaikka kokemuksesta puuttuukin joitain elementtejä.

Lappi on juuri nyt erityisen kiinnostunut siitä, miten rentouttavia kokemuksia voitaisiin hyödyntää terveydenhoidossa ja etenkin mielenterveyden kohentamisessa. Hänen mukaansa positiiviseen kokemiseen liittyvää potentiaalia on paljon matkailussa, ”aikamatkailussa” eli muistoihin palaamisessa ja monenlaisessa stressin vähentämisessä.

– Kokemuksen uskottavuus on tärkeässä roolissa, ja sen me pidämme aina mielessä, kun kuvaamme uusia kokemuksia. Psykologi Daniel Kahneman on esittänyt mallin, jonka mukaan ihmisille on tärkeää, mikä on ollut kokemuksen kohokohta ja minkälainen on sen lopetus. Ne määrittävät, mitä kokemuksesta jää mieleen. Mekin kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että lopetus tapahtuu sulavasti, Lappi selittää.

Wild Immersionia tukee Jane Goodallin instituutti, joka pyrkii toiminnan tuotoilla suojelemaan luontoa ympäri maailmaa. Suomessa luonnon monimuotoisuutta on suojeltu Seitasaari-erämaametsässä.

– Meille on selvää, että toimintamme on merkityksellistä. Tällaisten virtuaalitoteutusten suunnittelussa tulee tietää, kenelle tehdään ja kenelle ollaan merkityksellisiä. Toteuttajan pitäisi pohtia, mitä kohdeyleisölle tehdään ja miksi he tarvitsevat tämän. Sitä kautta mekin keksimme lisää ratkaisuita ja tuotteita.

Esityksensä jälkeen Jukka Lappi esitteli virtuaalisafareitaan yhdellä VR-aamupäivän esittelypisteistä.

Rahan ja ajansäästöä teollisuuden kehitystyössä

Business Cafessa ääneen pääsivät myös teollisuuden ratkaisuitaan esittäneet Process Genius ja 3D Talo. Process Geniuksen toimitusjohtaja Jani Akkila alusti puheenvuorossaan lentokonekoulutusta varten tehtyä toteutustaan, mutta 3D Talon myyntijohtaja Iiro Naamangan puheenvuoron aikana tutustuttiin monipuolisesti erilaisiin yritysten tilaamiin ratkaisuihin.

Jani Akkilan johtama Process Genius on hyödyntänyt digitaalista kaksosta asiakkaidensa kanssa.
Iiro Naamanka esitteli lähes kymmenen erilaista 3D Talon asiakastapausta.

Kuopiolaisen 3D Talon perustajiin kuuluva Naamanka kertoi, kuinka he ovat tehneet erilaisia sisätilojen ja tonttiympäristöjen mallinnuksia, jotka ovat nopeuttaneet kehitystyötä ja tehneet asiakkaille selvyyden, että harkitut päätökset ovat askeleita oikeaan suuntaan.

– Jos tehdään digitaalisia prototyyppejä vaikkapa koneista, niin moni yritys voi säästää välistä useamman kehitysvaiheen tekemällä digitaalisen proton konkreettisen sijaan. Sama kehitystyö, joka maksaa digitaalisena 5 000 euroa, voisi tapahtua 25 000 euron summalla, jos pitäisi tehdä fyysisiä prototyyppejä. Jos teemme esimerkiksi tällaista koneen ohjaamon digitaalista mallia, niin voimme hyödyntää sitä myöhemmin koneen käytön ja erilaisten toimintojen kehittämisessä. Näitä yritykset arvostavat, Naamanka sanoi.

Naamanka esitteli myös viihteellisempiä markkinointiviestinnän toteutuksia, joiden hyötynä hän näki erottautuvan elämyksellisyyden.

– Teimme Tahkolle pienen laskettelupelin, ja se on itse asiassa aika huono, Naamanka nauratti yleisöä.

– Mutta koska virtuaalilaseille on ollut tarjolla niin vähän sisältöä, niin tämä oli todella suosittu. Käyttäjä voi laskea pienen radan Tahkon rinteessä, joka on mallinnettu oikean ympäristön mukaisesti, mutta muuta siinä ei voi oikein tehdäkään.

Moni päivitti tietojaan

Edellä mainittujen yritysesittelijöiden lisäksi Business Cafe -tilaisuuden esittelypisteillä pääsi tapaamaan 360 Finlandin Rami Saarikorpea, Karelia-ammattikorkeakoulun Digi2Market-tiimin väkeä sekä Business Joensuun VR LABin asiantuntijoita. Useat kymmenet osallistujat saivat rauhassa laittaa lasit päähänsä ja tutustua erilaisiin kokemuksiin.

Lasien päähän laittaminen oli näille osallistujille tuttua, mutta yleisesti tuntuma oli, että jostain syystä ihmiset vierastavat usein virtuaalitodellisuuden kokemista.

Moni läsnäolija kertoi saaneensa uutta tietoa nykyisistä mahdollisuuksista, ja vaihtoipa joku oman VR-pohdintansa messuilla markkinoimisesta oman yrityksen kannalta relevantimpiin asioihin.

Yllä näet 360-videon puheenvuoron jälkeisestä esittelypisteiden tutustumisesta.

Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Karelia-ammattikorkeakoulun Digi2Market- sekä Business Joensuun VR LAB -hankkeet.

Teksti: Risto Salminen, valokuvat: Marja-Liisa Ruotsalainen