Case: Waahto Brewery – pöytäesitteessä helpot ja laadukkaat AR-sisällöt

Digi2Marketin ensimmäinen AR-toteutus tehtiin keväällä 2019 noin 2-3 kuukauden aikana savonlinnalaisen panimon Waahto Breweryn kanssa. Yrityksen tavoitteena oli jatkaa persoonallista markkinointiaan, jolla se on halunnut erottautua kilpailijoistaan. Kevään päätteeksi Waahto Breweryllä oli käsissään ravintoiloissa käytettävä, taitettava pöytäesite, jonka se sai käyttöönsä sopivasti kesäkauden alla. Esite rakennettiin yrityksen visuaalista ilmettä noudattaen.

Alla voit tutustua, kuinka yhteystyö sujui, ja minkälainen AR-toteutus lopulta nähtiin.

Yrityksille yhteistyö hankkeen kanssa on maksutonta. Artikkelin lopusta löydät tietoa hankkeeseen osallistumisesta.

Yritys: Waahto Brewery

Waahto Brewery on savonlinnalainen panimoyritys, jonka käsityöläisoluita ja -siideriä on myynnissä ravintoloissa ja ruokakaupoissa ympäri Suomea. Panimo sijaitsee vanhassa mielisairaalassa Saimaan rannalla.

Verkkosivut: waahtobrewery.fi
Facebook: facebook.com/waahtobrewery
Instagram: @waahtobrewery

Mitä teimme Waahto Breweryn kanssa?

Digi2Market-tiimi teki keväällä 2019 AR-toteutuksen Waahto Breweryn kanssa. Yhteistyö alkoi helmikuussa, ja valmis toteutus esitettiin saman kevään aikana. Waahto Brewery oli Karelian kumppanina jo vuonna 2018, kun se auttoi Karelian opiskelijoita tekemään kattavan ympäristökatselmuksen toiminnastaan.

Waahto Brewery halusi tuoda esille yrityksen persoonallista markkinointia uudella tavalla ja pyrki erottautumaan kilpailijoistaan.

AR-toteutus tehtiin median lehtori Aarno Savolaisen opiskelijoiden kanssa. Ideoinnissa ja suunnittelussa viiden opiskelijan apuna oli Waahto Breweryn markkinointikumppani Digitoimisto Digitaali Oy, mikä takasi sujuvan yhteistyön ja yhteisymmärryksen. Se vei projektia mutkattomasti eteenpäin. Markkinointiviestinnän argumentteja haettiin myös panimolle tehdystä ympäristökatselmuksesta.

AR-ratkaisu oli kätevintä toteuttaa kolmisivuisena pöytäesitteenä. Yksi sivuista sisälsi lyhyen yritysesittelyvideon. Muilla sivuilla oli esillä tuote-esittelykuvia, joita skannattaessa Zappar-sovelluksella käyttäjä sai avattua viihdyttävää lisätietoa tuotteesta ja muista sarjan tuotteista.

Pöytäesitteellä pyrittiin tuomaan mahdollisimman paljon esille eri panimon tuotteita ja kertomaan niistä lyhyesti ja ytimekkäästi. Yrityksen esittelyvideolla tuotiin esille sekä esittelyä panimosta, sen tuotteista kuin myös ympäristöasioista, jotka ovat yritykselle tärkeitä. Videossa haluttiin tuoda esiin Saimaan vettä, mallasjätteen kierräystä, panimon suojelukohdetta ja kotimaisia raaka-aineita.

Videon lähdeosoite on muuttunut vuoden 2020 aikana, joten sisällön avaava koodi ei enää esitä videota. Sisältö on katsottavissa kuitenkin alla:

Pöytäesitteessä hirvihahmon ohessa luettavasta koodista avautuu 360-asteinen ympäristö, jota voi tutkia liikuttamalla puhelinta. Ympäristössä on esillä kahdeksan panimotuotetta animaatiohahmojen kautta. Animoidut eläimet puhuvat niitä koskettaessa.

Fyysisellä esitteellä pyrittiin ohjaamaan käyttäjä AR-sisältöön. Voit tutustua AR-sisältöön lataamalla Zappar-sovelluksen ja kuvaamalla pöytäesitteen kuvasta hirvihahmon yhteydessä olevaa pyöreää Zappar-koodia. Oheiselta videolta voit tutustua sisältöihin myös ilman Zappar-koodin lukemista.

Mitä tekemisestä opittiin?

Opiskelijat kokivat projektissa haasteita mm. projektin aikataulun ja tekijöiden sairastumisten kanssa, mutta kokonaisuutena he kokivat projektin selvästi onnistuneeksi. Oppimisen ohessa jokainen onnistui tekemään laadukasta työtä tiukassa aikataulussa, mikä on nähtävissä myös lopputuloksessa. Yhteistyö Waahto Breweryn ja Digitaalin kanssa toimi erinomaisesti, ja olikin tärkeää, että markkinointiviestinnän tavoitteet ja tarinallinen näkökulma tulivat ilmi yrityksen ja sen markkinointikumppanin puolesta. Näin ollen osapuolten sitoutuminen yhteiseen tavoitteeseen teki nopean ja halutun toteutuksen mahdolliseksi.

Apua kestävän liiketoiminnan markkinoimiseen?
Tule mukaan Digi2Market-hankkeeseen!

Digi2Market-hankkeessa edistämme pk-yritysten markkinointia immersiivisen teknologioiden ja tarinankerronnan keinoin. Mukaan lähtevien yritysten kanssa tehdään seuraavia asioita:

  1. Ympäristökatselmus yrityksessä ja ympäristömerkkien tunnistaminen
  2. Yrityksen liiketoimintamallin tulkinta kestävän kehityksen näkökulmasta
  3. Yrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen edellisten perusteella
  4. AR/VR/360-teknologioiden kokeilu markkinointiviestinnässä ja sen vaikuttavuuden seuranta.

Lue lisää ja hae mukaan!