Case: Karelia Golf – kentät ja tilat esiteltiin 360-videoina

Digi2Market teki syksyllä 2019 virtuaalitodellisuuden toteutuksen Kontiolahdella sijaitsevan Karelia Golfin golfkentän toimintaa pyörittävän Kontiolahti Golf Oyn kanssa. Kenttäyhtiön ja seuran tavoitteena oli löytää markkinointikeinoja, joiden avulla se saisi tavoitettua asiakkaita erilaisissa kohderyhmistä. Kasvua se haluaisi etenkin nuorista ja nuorista aikuisista, sillä pelaajien keski-iän kasvaessa ja iäkkäiden lopettaessa kenttäyhtiön tuloilla on vaarana pudota, mikä johtaisi seuran peliolosuhteiden heikkenemiseen. Siksi uusien yleisöiden tavoittaminen on Karelia Golfille tärkeää.

Karelia-ammattikorkeakoulu toteutti Karelia Golfin markkinoinnin avuksi 360-videoista koostuvan toteutuksen ensisijaisesti VR-laseilla katsottavaksi.

Alla voit tutustua, kuinka yhteystyö sujui, ja minkälainen VR-toteutus lopulta nähtiin.

Yrityksille yhteistyö hankkeen kanssa on maksutonta. Artikkelin lopusta löydät tietoa hankkeeseen osallistumisesta.

Yritys: Karelia Golf ry / Kontiolahti Golf Oy

Karelia Golf ry on kontiolahtelainen golfiin erikoistunut urheiluseura. Seuran pääkenttä on Kontiolahden kenttä, jota hallinnoi Kontiolahti Golf Oy -kenttäyhtiö. Karelia Golfin pelipaikkoja ovat myös Joensuussa sijaitsevat Pilkonpuiston 3-väyläinen kenttä ja Mehtimäen golfhalli.

Verkkosivut: kareliagolf.fi/  
Facebook: Karelia Golf Facebookissa
Instagram: @kareliagolf
Youtube: Karelia Golf youtubessa

Mitä teimme Karelia Golfin kanssa?

Karelia-ammattikorkeakoulu ja Karelia Golf tekivät yhteistyön aikana useita videoita, jotka kertoivat Karelia Golfin kentistä ja golfin tekniikasta. Videot koostettiin yhteen VR-toteutukseen, mutta sen elementit olivat jaettavissa yksittäisinä myös sosiaalisessa mediassa.

Digi2Market-hankkeessa käydään läpi jokaisen yrityskumppanin ympäristövaikutukset ja -toimet. Karelia Golf on panostanut kentänhoidossa ympäristöaspekteihin erityisellä tarkkuudella vuodesta 2014 alkaen, ja seura palkittiinkin työstään vuonna 2017 Golfliiton ympäristöpalkinnolla.

Kun valmiudet yhteistyölle oli todettu, päästiin nopeasti yhteiseen käsitykseen siitä, että osana yhteistyön tuotantoa olisi hyvä olla 360-videoita sisältävä virtuaalikierros, joka sisältäisi 360-kuvia, infografiikkaa ja kaksiulotteisia videoita.

Virtuaalikierros tehtiin VR-laseihin, mutta aineistosta luotiin myös virtuaalikierrosta esittelevä toteutus Thinglink-palvelun avulla. Kokeile kierroksen demoa tästä!



Lyhyet videot olivat käytettävissä sosiaalisen median kanavissa.

Tuotantoihin osallistui median ja liiketalouden opiskelijoita. Liiketalouden opiskelijat ideoivat omalla tahollaan markkinointisuunnitelmaa Karelia Golfille, ja ideat toimivat myös median opiskelijoiden töiden lähtökohtana. Median opiskelijoille oli tärkeää uuden teknologian oppimisen lisäksi etenkin se, että opiskelijaryhmä joutui käymään läpi koko yritysyhteistyöhön liittyvän prosessin tiedonkeruusta ideointiin ja katselutilaisuuden järjestämiseen. Opiskelijoista valittiin tuotantopäällikkö, joka koordinoi kuvauspäivien järjestämistä, käytännön työn etenemistä ja yhteydenpitoa yritykseen.

Vaikka Karelia Golf esitteli lähtökohtansa ja brändinsä vaatimukset aluksi hyvin, tarvitsivat opiskelijat projektin aikana kuulla lisää yrityksen näkemyksistä. Etenemistä selvitettiin kahdessa katselutilaisuudessa yhdessä Karelia Golfin kanssa, ja tuotoksia muokattiin saadun palautteen avulla.

Koko toteutus tehtiin ensisijaisesti VR-laseihin. Tutustu toteutukseen tästä videosta.

Yhteistyö muistutti opiskelijoille myös sen, että kuvattaessa sisältöjä ulkoilmassa, iso osa lopputuloksesta on riippuvainen säästä ja vuodenajasta. Karelian opiskelijoille järjestyi kolme kuvauspäivävaihtoehtoa, joita voitiin sopia vasta syyskuussa opiskeluiden alettua. Visuaalisen kerronnan harmiksi kuvaus jouduttiin toteuttamaan pilvisenä päivänä ja luonnon ollessa jo syksyisessä, harmaantuvassa tilassa.

Kun tuotokset oli esitelty, pidettiin median ja liiketalouden opiskelijoille projektin loppukaronkka Karelia Golfin golfhallilla.